Tilaatko kunnan tai kaupungin laskuun? Pyydä laskutusasiakkaan tunnukset täältä!

Kalasataman myymälämme on sulkenut ovensa pysyvästi. Verkkokauppamme on tietenkin edelleen aina auki ja lisätietoa varaston muutosta näet tästä!

Kirjaudu sisään

Kaksoiskonsonantti - miten sitä pitäisi harjoitella? Kirjoita oikein -kortit sisältävät monenlaisia harjoituksia oikeinkirjoitukseen.

Lisää kirjoituksiamme

Kaksoiskonsonantti vaatii harjoitusta: KIRJOITA OIKEIN – Miten tässä näin kävi?

Kuvakortteja, ´joiden sanoissa on kaksoiskonsonantti
Leena Hulkko kertoo, miten KIRJOITA OIKEIN -materiaali syntyi.

Laaja-alaisena erityisopettajana työskennellessäni oli joka vuosi liuta oppilaita, joilla oli kirjoitusvirheitä kaksoiskonsonanteissa. Eniten virheitä tuli sanoissa, joissa on kk, pp tai tt; niitähän on sanaa äännettäessä suorastaan mahdotonta kuulla kahtena. Vasta sitten, kun sana sanotaan tavuittain niin, että ensimmäinen k, p tai t äännetään selkeästi, molemmat konsonantit kuuluvat. En kannata sanojen taputtamista tavuiksi, vaan sanan tarkkaa ääntämistä tavuittain.

Törmäsin jatkuvasti siihen, että harjoitteluun sopivaa materiaalia ei ollut riittävästi. Niinpä aloin vähitellen koota sanastoa ja kuvia sopivista harjoitussanoista. Omatekoisilla kuvakorteilla harjoiteltiinkin oppilaiden kanssa vuosikausia. Totesin oppilaiden kokevan harjoittelun ”korttipelinä”, siis hauskana! Kun sitten ELLIn väki kiinnostui esittelemistäni kuvakorteista, alkoi ideointi sana- ja kuvakorttien yhdistämisestä. Silloin tajusin, että sanakorttien lisääminen tekisi harjoituksista entistä monipuolisempia. Sanojen oikeinkirjoituksen strategian opettamisohjeen olin napannut Jyväskylän yliopiston erityispedagogiikan lehtorina toimineen Esko Holopaisen luentomateriaalista. Esko Holopainen suostui pyynnöstäni arvioimaan materiaalini ja hän piti sitä erinomaisena ja tarpeellisena!
Kun kortit sitten tulivat painosta, totesin niiden olevan sekä hyvälaatuisia että hauskannäköisiä! Käytin kuvakortteja monipuolisesti: alkuäänteiden kuunteluun, tavuttamisen arviointiin ja harjoitteluun sekä sanojen oikeinkirjoitusharjoituksiin. Sana- ja kuvakorttien yhdistäminen toimi hyvin lukemisen opettelun alkuvaiheessa ja oikeinkirjoituksen tarkistamisessa.

Materiaali sai varsin hyvän vastaanoton; sille oli selvästi ollut tarvetta. Kun se sitten sai Luduksen neuropsykologeilta laatuleiman, antoi se uskoa siihen, että oikealla tiellä ollaan. Minulle oli yllätys, että neuropsykologitkin olivat kortteja käyttäneet! Kun ensimmäinen painos oli myyty loppuun, aloin suunnitella jatkoa; myös lausetason harjoitusmateriaalista oli ollut puutetta. Olin suunnitellut keksiväni aiemman sanaston pohjalta vain lauseita. Kun sitten sain ELLIstä työparikseni Oona Mutikaisen, ideoita alkoi syntyä lisää. Selvisi sekin, että kortteja oli käytetty myös afasiakuntoutuksessa; ohjeistukseen saatiin Riitta Mönkäreeltä oma osio afasiakuntoutukseen sopivista harjoitteista. Yhteistyön ansiosta materiaalista tulikin alkuperäistä suunnitelmaa monipuolisempi ja hyvä niin! Nythän harjoituksia voi käyttää monenlaisiin tarpeisiin, ei pelkästään kaksoiskonsonanttien harjoitteluun. Sana- ja kuvakortit tuovat kivan lisäarvon muutoin jopa tylsiinkin harjoituksiin. Oppilaiden kysymykseen: ”Pelataanko taas niillä korteilla?” – voi vastata: ”JOO!”

Leena Hulkko
laaja-alaisen erityisopettajan hommissa vuosina 1980-2015 Varkaudessa ja Kirkkonummella

KIRJOITA OIKEIN -materiaali sekä lisämateriaali TAVUT OIKEIN ELLIn kaupassa:

Ellinkauppa tiedottaa!

Myymälä suljettu pysyvästi

Valmistellaan toimitustapoja