ELLIn myymälä on suljettu maanantaista 4.7. – keskiviikkoon 20.7.2022. Verkkokauppa toimii, mutta toimitusajat voivat olla yli viikon.

Miten mindfulness-lautapeli syntyi?

Lisää kirjoituksiamme

Miten syntyi Seikkailu Peikkovuorella -mindfulnesspeli?

Seikkailu Peikkovuorella -mindfulnesspelin aihiot syntyivät alkuvuodesta 2016, kun lastenpsykologi Saila Joela työskenteli Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirissä klinikalla, jossa hoidettiin pääasiallisesti masentuneita ja ahdistuneita lapsia. Saila oli valmistunut mindfulness-ohjaajaksi vuonna 2014 ja käytti mindfulness-harjoituksia osana työtään, mutta koska valmista materiaalia lasten kanssa työskentelyyn ei löytynyt, Saila aloitti pelin kehittelyn itse. Ensin valmistui koeversio, johon lapset saivat esittää kehitysideoita. Tehtäväkorttien aihiot alkoivat muodostumaan, kun lasten vanhemmat toivoivat harjoituksia, joita he voisivat itse tehdä lapsen kanssa kotona tai käyttää hankalissa tilanteissa.

Peli herättelee lapsia yllättävienkin kysymysten äärelle. Jos jokin tehtävä herättää paljon mietteitä, sitä ollaan jääty pohtimaan pitkäksikin aikaa lasten ja heidän perheidensä kanssa. Peliä ei välttämättä edes kannata pelata loppuun, jos tehtäväkorteista löytyy kaikkia pelaajia kiinnostava aihe. Jos peliä johtava aikuinen huomaa, että jokin tehtäväkortti selvästi mietityttää yhtä pelaajista, kannattaa ottaa kyseinen tehtäväkortti talteen ja palata siihen pelaajan kanssa myöhemmin.

Eräs pelaaja innostui paljon kertoessaan asioista, joista on kiitollinen. Saila ja pelaaja sopivat, että hän saa jokaisesta keksimästään kiitollisuuden aiheesta yhden vuorikristallin. Tällä pelaajalla oli vaikea traumatausta, ja kun tehtäväkortissa kysyttiin, mikä on hänen pelottavin kokemuksensa, hän uskaltautui ensimmäistä kertaa puhumaan kokemuksistaan.

On tärkeää, että pelissä ei keskitytä pelkästään mukaviin ja iloisiin tuntemuksiin. Mindfulnessissa kaikki tunteet ovat hyväksyttyjä eikä mikään tunne ole muuta parempi. Ikäviä, ahdistavia ja pelottavia asioita on hyvä pohtia yhdessä aikuisen kanssa. Pelkojen kohtaaminen ja niistä puhuminen on tärkeää. Lapset kohtaavat ja tuntevat vihaa, pelkoa ja ahneutta, ja näitä tunteita käsitellään paitsi tehtävissä, myös pelin kehyskertomuksessa.

Pelin varsinainen suositusikäraja on 7+, mutta työssään Saila on pelannut sitä nuorempienkin kanssa. Peli ei vaadi lukutaitoa, koska tarkoitus on, että aikuinen johtaa peliä, mutta alle kouluikäisten kanssa kannattaa olla tarkka siitä, että he ymmärtävät kortin kysymyksen, esimerkiksi mikä on kiitollisuuden ja muodollisen kiittämisen ero.

Vanhimmat peliä pelanneet ovat olleet 18-19-vuotiaita nuoria. Heidän kanssaan pelaamisessa kannattaa pitää pilkettä silmäkulmassa: nuoret aikuiset eivät välttämättä välitä pelin kehystarinasta. Toisaalta tehtävistä keskusteluun kannattaa varata aikaa, monet nuoret ovat sanoneet, että varsinkin totuuskaivo-tehtävät ovat olleet todella kiinnostavia, kun joutuu miettimään hankalia asioita, joista joitakin ehkä ensimmäistä kertaa.

Peliä voi pelata ryhmässä, kahden lapsen kanssa, yhdessä lapsen perheen kanssa tai siten, että lapset pelaavat pareina. Ryhmässä harjoitteleminen on hauskaa, rohkaisee ujompiakin pelaamaan ja antaa lapsille mallin siitä, miten vastata tai toimia erilaisissa tilanteissa. Pelin harjoitusten lisäksi lapsi saa apua pelin aikana luonnollisesti syntyvistä vuorovaikutustilanteista aikuisen kanssa.

Tämän sivun lomakkeita suojaa Google reCAPTCHA , johon vaikuttavat Googlen yksityisyyden käytännöt  ja palveluehdot.

Ellinkauppa tiedottaa!

Kalasataman myymälä palvelee Ma-Pe klo 9:00 - 16:30

Valmistellaan toimitustapoja