Kuvaus
Luenpa – Lukusujuvuuden arviointi ja tuki on tarkoitettu suomen kielen lukusujuvuuden pedagogiseen arviointiin ja tukemiseen peruskoulun luokilla 1.–6.
Arviointi, palautteen antaminen, tavoitteen asettaminen ja harjoittelu muodostavat Luenpa-konseptissa kehän, joka käydään läpi kaksi kertaa lukuvuodessa jokaisella alakoulun luokka-asteella.
Luenpa-materiaali perustuu oppimista ja lukivaikeuksia koskevaan tutkimustietoon ja teoksen kirjoittajan pitkäaikaiseen kokemukseen erityisopettajana.
Luenpa-lukusujuvuuskoe tukee kaikkien oppilaiden lukutaidon kehittymistä palautteen ja tavoitteellisen harjoittelun avulla. Samalla Luenpa-arviointi tunnistaa lukemisessa tukea tarvitsevia oppilaita.
Jokaiselle alakoulun vuosiluokalle on kaksi luettavaa koetekstiä. Oppilaat lukevat tekstiä opettajalle ääneen. Lukusujuvuuden tulos ilmoitetaan oikein luettuina sanoina minuutissa. Tulosta vastaavat normeeratut arvosanat, jotka perustuvat 2054 oppilaan tuloksiin marras-joulukuussa 2020 ja huhti-toukokuussa 2021. Paras ajankohta Luenpa-kokeelle on lukukausien lopussa eli talvella marras-joulukuussa ja keväällä huhti-toukokuussa.
Luenpa-lukukoetekstit alkavat helpoilla sanoilla ja virkkeillä. Tekstit pitenevät ja vaikeutuvat vuosiluokalta toiselle siirryttäessä. Jokaisella luokka-asteella erinomainen lukija – superlukija – pystyy lukemaan tekstin minuutissa loppuun. Luokilla 1–3 arviointi on viisiportainen. Luokilla 4–6 tulos arvioidaan numeroina 4–10. Arvosanataulukoissa on ilmoitettu minuutissa virheettömästi luettujen sanojen lukumäärää vastaavat arvosanat. Jos oppilas ehtii lukea tekstin loppuun yhdessä minuutissa eikä tee lukuvirheitä tai korjaa tekemänsä virheet, saa hän parhaan mahdollisen arvosanan.
Lukukokeiden teksteihin liittyy kolme luetun ymmärtämisen kysymystä. Luetun ymmärtämisen kysymyksistä ja vastauksista keskustellaan palauteoppitunnilla.
Luenpa-kirja sisältää tarkat ohjeet materiaalin käyttämiseen. Ohjeissa kuvataan mm. lukusujuvuuskokeisiin valmistautuminen, kokeessa tarvittavat välineet, oppilaille annettavat ohjeet, koetilanteen pitäminen, luetun ymmärtämisen arviointi, tuloksen laskeminen ja visualisointi, lukukokeen jälkeiset toimenpiteet, palautetunnin rakenne ja kulku sekä uusien lukusujuvuustavoitteiden asettaminen ja kotitiedote.
Pirjo Laatikainen – Opinpaikka Oy.
Kumppanituote – ei alennettava.
Arviot
Tuotearvioita ei vielä ole.