-
Matematiikan osaaminen vahvaksi: kirja ja materiaalikirja -paketti120,00€ 132,00€ sis. alvLisää toivelistalleLisätty toivelistalleLisää toivelistalle
Parasta olisi, että jokaisella oppilaalla tai oppilasparilla tai oppilasryhmällä olisi käytössä omat välineensä. Näin oppilaat saisivat mahdollisuuden itse oivaltaa opetettavat asiat. Kun oppilailla olisi mahdollisuus käyttää välineitä myös kotona läksyjenteon tukena, niiden teho moninkertaistuisi.
Välineitä kannattaa käyttää myös silloin, kun käytettävissä on vain yhdet välineet koko luokalle tai välineitä ei ole riittävästi luokan käyttöön. Tällöin opettaja näyttää tehtävän omilla välineillään luokan edessä ja selostaa samalla ääneen työskentelyn vaiheet. Kun opettaja piirtää taululle opetuksen eri vaiheita, oppilaatkin piirtävät ne vihkoihinsa. Lopuksi merkitään asia taululle ja vihkoihin matematiikan kielellä. Vaikka välineitä ei olisi lainkaan käytössä, konkretisoinnista ei saisi luopua. Pelkkä piirtäminen ja ääneen selostaminen ovat myös keinoja konkretisoida käsitteitäja laskutoimituksia (ks. 4.65).
Jokaisessa luokassa olisi hyvä olla saatavilla tärkeimmät konkreettiset matematiikan välineet (taulukko 4.60) ja mittaamisen välineet(taulukot 12.15 ja 12.20). Monet välineistä voivat olla luokkien yhteisessä käytössä. Käyttövuoroista ja välineiden säilyttämisestä tulee tällöin olla sovitut käytännöt.
Välineet koulun lainaamossa
Koska monia välineitä tarvitaan useita, ei joka luokkaan ole mahdollista eikä edes järkevää hankkia omia välineitä. Jotta välineiden yhteiskäyttö olisi mahdollisimman sujuvaa, koululle kannattaa perustaa matematiikan välineiden ja pelien lainaamo. Kukin opettaja voi hakea lainaamosta opetuksessaan tarvitsemansa välineet ja pelit.
Olisi hyvä, jos voitaisiin sopia, että opettaja voi lainata välineitä ja pelejä myös niille oppilaille, jotka tarvitsevat kotona opiskelunsa tueksi välineitä. Lainaamon hyvä järjestys ja määritellyt käyttötavat varmistavat, että opettajilla on käytettävissään tarvitsemansa välineet.
Mittaamisessa käytettäviä välineitä
Alussa oppilaiden on tärkeää saada kokemuksia pituuden, massan, litratilavuuden, pinta-alan ja kuutiotilavuuden mittaamisesta välineillä, joita ei ole standardisoitu (taulukko 12.20), koska näin selviää mittaamisen periaate: mittaustulos ilmaisee kuinka moninkertainen mitattu kohde on mittaan verrattuna.
Lista standardisoiduista mittaamisen välineistä on taulukossa 12.15.
Hannele IkäheimonYouTube -videot matematiikan opetuksesta
Olen yhdessä Pieta Voipion kanssa tehnyt 26 YouTube-videota matematiikan opetuksesta. Ne on julkaistu nimelläni YouTube-kanavalla ja niiden yhteiskesto on noin viisi tuntia. Videoilla työskentelen aina yhden oppilaan kanssa konkreettisilla välineillä. Videoiden sisältö vastaa tämän kirjan työskentelytapoja, ja niissä näkyy ja kuuluu oppilaan ja opettajan välinen vuorovaikutus.
Videoiden sisällöt ovat käsikirjan taulukoissa 15.70a–15.70c.
-
Jakolaskuharjoituksia miniLUKO24,20€ 26,62€ sis. alvLisää toivelistalleLisätty toivelistalleLisää toivelistalle
-
Kertolaskuharjoituksia miniLUKO24,20€ 26,62€ sis. alvLisää toivelistalleLisätty toivelistalleLisää toivelistalle
-
Matematiikan osaaminen vahvaksi – videoesittelyLisää toivelistalleLisätty toivelistalleLisää toivelistalle
-
Matematiikan osaaminen vahvaksi: kirja ja materiaalikirja -paketti120,00€ 132,00€ sis. alvLisää toivelistalleLisätty toivelistalleLisää toivelistalle
-
Matematiikan laskustrategioita 0-100 miniLUKO24,20€ 26,62€ sis. alvLisää toivelistalleLisätty toivelistalleLisää toivelistalle
-
miniLUKO pelialusta18,00€ 22,59€ sis. alvLisää toivelistalleLisätty toivelistalleLisää toivelistalle